Skuteczne sposoby na poprawę krążenia w nogach

Spis treści

Poprawne krążenie krwi w naczyniach kończyn dolnych, jest warunkiem koniecznym do utrzymania prawidłowej funkcjonalności żył i tętnic. Jeżeli przepływ krwi jest zaburzony lub utrudniony, dochodzi do zmian w obrębie naczyń, których manifestacją mogą być żylaki.

Oznaki zaburzonego krążenia krwi w nogach

Kiedy dochodzi do zaburzonego przepływu krwi w obrębie kończyn dolnych, pierwszą oznaką mogą być: drętwienie, mrowienie, skurcze i zmniejszenie ucieplenia skóry. Dodatkowo słabe krążenie może powodować wolniejsze gojenie się ran i innych drobnych uszkodzeń skóry. W przypadku żylaków, gdy krew nie może odpłynąć i zalega w obrębie naczyń żylnych, dołączać się może jeszcze uczucie ciężkości nóg i obrzęki wokół kostek[1].

Spacery

Chodzenie to proste, mało obciążające ćwiczenie, które może pomóc w stworzeniu bardziej aktywnego i zdrowego stylu życia oraz będzie sprzyjać utracie wagi. Spacerowanie w dowolnym tempie jest korzystne dla zwiększenia przepływu krwi w całym ciele, ponieważ w prosty sposób przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi poprzez stymulację pracy mięśni. Gdy mięśnie kurczą się i rozluźniają, naciskają na duże żyły w nogach, promując poprawne krążenie w obszarach, w których przepływ jest zaburzony. Dodatkowo regularne spacery z pewnością wpłyną na poprawę ogólnego samopoczucia i poprawią nasz nastrój.

Ćwiczenia rozciągające

Regularne rozciąganie, czyli tzw. stretching niesie wiele zalet dla całego ciała. Rozciąganie można wykonywać za pomocą różnych technik oraz łączyć je z ćwiczeniami całego ciała w postaci np. jogi. Rozciąganie ma na celu zwiększenie elastyczności mięśni, ścięgien i więzadeł oraz poprawę koordynacji całego ciała.  Wykonywane z odpowiednią techniką może pomóc w usprawnieniu krążenia krwi w obrębie całego ciała, zapobiegając jej zaleganiu w obrębie naczyń i przyspieszając powrót krwi przez żyły do serca[2].

Pończochy uciskowe

Pończochy uciskowe mają na celu poprawę przepływu krwi oraz zmniejszenie obrzęku i bólu nóg, którego doświadczamy zwykle na koniec dnia. Dzięki nim na naczynia wywierany jest korzystny nacisk, czyli kompresja, która jest niezbędna, jeśli wykonujesz pracę wymagającą siedzenia lub stania w jednej pozycji przez większość czasu. Pończochy uciskowe w swoim działaniu naśladują pracę, jaką wykonują nasze nogi podczas chodzenia, powodując ciągłe kurczenie się i rozluźnianie mięśni nóg, stymulując w ten sposób przepływ krwi[3].

Zaprzestanie palenia

Osoby, którym zależy na zdrowych naczyniach krwionośnych, zdecydowanie nie powinny palić. Palenie w istotny sposób przyczynia się do zaburzeń w krążeniu krwi, przez co powoduje niedotlenienie tkanek i narządów. Oprócz tego nikotynizm powoduje nieodwracalne zmiany degeneracyjne w obrębie ścian naczyń, znacznie je osłabiając, co również może zwiększyć szanse na pojawienie się żylaków w przyszłości.

Preparaty poprawiające krążenie

Jednym ze sposobów na poprawę mikrokrążenia w nogach i zmniejszenie obrzęków, są środki, w których składzie znajduje się heparyna sodowa. Należy do nich żel Lioton 1000, którego wodno-alkoholowa postać zapewnia głębokie przenikanie przez skórę, przynosząc przyjemne uczucie chłodzenia. Jego wysoką skuteczność zawdzięcza się przeciwzapalnym, przeciwobrzękowym i przeciwzakrzepowym właściwościom heparyny, która oddziałując na mediatory stanu zapalnego, może łagodzić objawy związane z chorobami żył powierzchownych.


[1] DePopas E, Brown M. Varicose Veins and Lower Extremity Venous Insufficiency. Semin Intervent Radiol. 2018 Mar;35(1), s. 56-61.

[2] Camargo de Lima D., Varicose veins and occupational health: symptoms, treatment and prevention, Rev Bras Med Trab, 2019; 17(4), s. 589–593.

[3] Attaran R. R., Cassius I Ochoa Chaar, Compression therapy for venous disease, Phlebology, 2017 Mar;32(2), s. 81-88.

redakcja

redakcja