Jak wzmocnić odporność organizmu?

Mamy już jesień a z nią chłodniejsze i deszczowe dni. W taka pogodę dopadają nas różne infekcje, osłabienie i chandra. By ich uniknąć i dobrze przygotować się do zimowych chłodów już teraz należy zadbać o odporność organizmu. W jaki sposób?

Hartuj się i nie przegrzewaj

Siedzenie w domu pod ciepłym kocem, gdy za oknem zimno to najgorszy sposób unikania przeziębień. Trzeba jak najczęściej korzystać ze świeżego powietrza i przyzwyczaić organizm do stałego spadku temperatury. Wyjątkiem, szczególnie w spacerach z dziećmi, są dni kiedy wieje bardzo silny, zimny wiatr. Systematyczne wycieczki piesze i jazda na rowerze to najlepsze sposoby nie tylko na walkę z jesiennym przeziębieniem, ale też na stres i zmęczenie. Jeśli z powodu codziennych obowiązków nie możemy sobie pozwolić na długie spacery, wystarczy, że w drodze do pracy, czy po zakupy zrezygnujemy z samochodu lub autobusu pełnego wirusów, a dwa lub trzy przystanki pokonamy pieszo.

Ważny jest również strój. Jesienią najlepiej ubierać się na tak zwaną cebulkę. Jeśli słońce przygrzeje mocniej możemy zdjąć kurkę czy dodatkowy sweter, a gdy zawieje wiatr lub zacznie padać deszcz – założyć nieprzemakalną kurtkę z kapturem. Obowiązkowe w takiej sytuacji jest też nieprzemakalne obuwie, np botki. Gdy zmarzniemy, przemoczymy nogi i będziemy chodzić z mokrą głową to zapłacimy za to katarem i bolącym gardłem.

Należy też pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń. Zbyt mocno nagrzane mieszkanie jest bardzo szkodliwe dla naszego organizmu, który przyzwyczajony do ciepła przeżywa szok termiczny, gdy wyjdziemy na dwór. Poza tym w cieple szybciej mnożą się zarazki. Według lekarzy najlepiej gdy temperatura w domu będzie się wahać od 16 a 19 stopni.

Dzieci też nie wolno przegrzewać. Jeśli wybieramy się na spacer z maluchem, który już chodzi najlepiej ubrać go warstwowo i uważać, by w czasie zabawy się nie spocił. Natomiast młodsze dzieci, które siedzą lub leżą w wózeczku muszą być ubrane ciepło.

Ważna jest także dieta.

Jedz dużo witamin

Jesień sprzyja smacznemu i zdrowemu menu. Bazary są pełne owoców i warzyw. Możemy je jeść pod każdą postacią: świeże, gotowane na parze i pieczone. Pyszną i zdrową potrawą, która powinna być podstawa jesiennego jadłospisu, jest zupa jarzynowa. Oszczędzając czas możemy ją przygotować także z mrożonek.

Źródłem, tak potrzebnej w tych miesiącach witaminy C jest kiszona kapusta, cebula oraz owoce cytrusowe. Wieczorem można zaparzyć sobie herbatę z sokiem malinowym, a cukier zamienić na miód.

Dbaj o higienę

Mało odporny organizm do łóżka „kładą” wirusy, które przenoszą się bardzo łatwo. W wyniku kichnięcia czy kaszlu osadzają się na różnych przedmiotach, klawiaturze komputera, pilocie od telewizora, poręczach w autobusie, dlatego ważne jest częste mycie rąk. Inaczej przecierając oczy czy usta łatwo przeniesiemy wirus do naszego organizmu. Należy też unikać kontaktu z osobami chorymi i w miarę możliwości dużych skupisk ludzi, czyli np. komunikacji miejskiej.

Gdy coś cię bierze

Przeziębienie najlepiej leczyć domowymi, sprawdzonymi sposobami. Zbyt częste przyjmowanie antybiotyków tylko osłabia odporność organizmu. Niezawodny jest sok malinowy i miód, które można dodawać do herbaty. Pomogą także zioła: rumianek, tymianek lub mięta pieprzowa oraz czosnek. Bolące gardło ukoją tabletki do ssania, a gdy mamy zatkany noc ulgę przyniesie ziołowa inhalacja. W czasie choroby trzeba dużo pić i jeść lekkostrawne, bogate w witaminy potrawy. Przeziębienie najlepiej przeleżeć w łóżku. Jeśli objawy nie ustępują, pojawia się wysoka gorączka, a my czujemy się coraz gorzej, to trzeba zgłosić się do lekarza, bo może to być grypa, a nie zwykłe przeziębienie. Źle leczona, albo niewyleczona grypa może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia, a nawet życia.

Polecane artykuły

Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu - bądź pierwszy!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *