Chrapanie – przyczyny i sposoby leczenia

Chrapanie jest jedną z najczęstszych dolegliwości związanych ze snem. Znacznie częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet. Do chrapania przyznaje się połowa Polaków. Jednak większość nie podejmuje prób jego leczenia doprowadzając w ten sposób do pogorszenia stanu swego zdrowia… i licznych konfliktów małżeńskich.

Traktor w łóżku

W czasie snu rozluźniają się mięśnie podniebienia miękkiego, a przy ułożeniu ciała na plecach język cofa się, usta się otwierają i dochodzi do zwężenia kanału gardła. Zmniejsza się liczba wdechów, co powoduje zaburzenia oddechowe z zespołem niebezpiecznych dla zdrowia następstw. Zwężenie kanału gardła sprawia, że powietrze przeciska się trudniej do płuc, wiruje i wywołuje charakterystyczny efekt akustyczny. Zbadano, że hałas o natężeniu 30 decybeli wystarczy, aby przerwać czyjś sen. Tymczasem głośność chrapania może dochodzić niekiedy do 70 decybeli, co jest porównywalne z natężeniem dźwięków wydobywających się z pracującego traktora lub młota pneumatycznego.

Chrapaniu sprzyjają: niedrożność nosa z powodu skrzywienia przegrody nosowej, polipy nosa i inne, alergia oddechowa, otyłość, przerost migdałków lub niedorozwój żuchwy

Możliwe konsekwencje chrapania

Chrapanie może być niebezpieczne dla zdrowia. Powoduje gorsze dotlenienie organizmu, dlatego po przebudzeniu osoba chrapiąca odczuwa osłabienie, przygnębienie, ból głowy, senność. Ma kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem. Jest mniej wydajna w pracy. Chrapanie jest również problemem dla partnera. Z jego powodu często dochodzi do kłótni.

Chrapanie może też doprowadzić do kłopotów ze zdrowiem, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu bezdech, czyli okresy względnej ciszy między chrapaniem po których następują jeszcze głośniejsze dźwięki w momencie przywrócenia wentylacji. Częste i długotrwałe okresy bezdechów mogą doprowadzić do niewydolności oddechowej, gwałtownego spadku poziomu tlenu we krwi tętniczej, niedotlenienia mózgu. W czasie bezdechu występuje również odruchowe podwyższenie ciśnienia krwi tętniczej wraz z zaburzeniami pracy mięśnia sercowego. Ta sytuacja prowadzić może trwałych zaburzeń ze strony układu krążenia: przerostu prawej komory serca, nadciśnienia tętniczego i inne dolegliwości ze strony układu krążenia.

Sposoby na cichy sen

Mężczyźni, którzy chcą przestać chrapać muszą zmienić pewne nawyki i przyzwyczajenia:

  • nie spożywać alkoholu przed snem – spożywanie alkoholu może rozluźnić tkanki gardła i w ten sposób zwiększyć ich wibracje
  • rzucić palenie – palenie tytoniu może drażnić tylną część gardła. Dlatego też wśród palaczy cierpiących na zapalenie dróg oddechowych chrapanie występuje dwukrotnie częściej
  • zrzucić zbędne kilogramy – otyłość sprzyja chrapaniu. Obecność komórek tłuszczowych w tylnej części gardła – częste zjawisko u otyłych – może zmniejszać szerokość dróg oddechowych i wzmagać chrapanie
  • stosować przed zaśnięciem preparaty przeciw chrapaniu.

Leczenia wymaga bezdech senny, który prowadzić może do chorób układu krążenia.

Polecane artykuły

Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu - bądź pierwszy!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *