Jak obniżyć wysoki cholesterol?

Ponad 60 proc. dorosłych Polaków ma zbyt wysoki poziom cholesterolu i może za to zapłacić wysoką cenę. Za dużo cholesterolu we krwi, obok nadciśnienia tętniczego i palenia papierosów, jest głównym czynnikiem ryzyka zawałów serca i udarów mózgu. Poziom cholesterolu we krwi można jednak obniżyć. Sprawdź, jak to się robi.

Zmiana stylu życia

Wysoki poziom cholesterolu we krwi można obniżyć nie tylko tabletkami. Ogromne korzyści przynosi zmienia stylu życia. Na czym ta zmiana polega? Przede wszystkim na zdobyciu umiejętności relaksowania się i rozładowywania stresu. Nerwowe sytuacje powodują uwalnianie do krwi adrenaliny i noradrenaliny – hormonów podnoszących ciśnienie krwi. To może przyspieszać rozwój miażdżycy. Najlepszym sposobem na rozładowanie napięcia są spacery, ruch. Co ważne, osoby aktywne są mniej narażone na choroby układu krążenia.

Istotne znaczenie ma także dobry, spokojny, odpowiednio długi, 7 – 8 godzinny sen, podczas którego nie tylko regenerujemy siły, ale i dajemy sercu czas na wytchnienie. Kluczową rolę w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi odgrywa jednak odpowiednia dieta.

Dietą w cholesterol

Istnieje kilka grup produktów, których regularne spożywanie pozwala obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Na top-liście czołowe miejsca zajmują m.in.:

  • płatki owsiane, kasza jęczmienna, warzywa strączkowe (groch, fasola, soczewica). Zawarty w nich błonnik rozpuszczalny łączy się z cząsteczkami cholesterolu i ułatwia ich wydalenie. Udowodniono, że regularne spożywanie nawet niewielkich ilości tych produktów obniża poziom stężenia cholesterolu całkowitego oraz tzw. złego cholesterolu (LDL), a także trójglicerydów we krwi.
  • cytrusy, pomarańcze i inne owoce cytrusowe także zawierają duże ilości rozpuszczalnego błonnika, który ułatwia usuwanie nadmiaru cholesterolu. Ważne by jeść je, a nie wyciskać z nich sok.
  • oliwa z oliwek i inne oleje roślinne, ważne by były tłoczone na zimno. Są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-9, które powodują obniżanie poziomu tzw. złego cholesterolu i jednocześnie podwyższanie poziomu cholesterolu dobrego dla zdrowia.
  • ryby morskie, sardynki, łosoś, makrela, śledź są cennym źródłem kwasów omega-3, które nie dopuszczają do osadzania się cholesterolu w naczyniach krwionośnych.
  • pistacje, zawierają fitosterole czyli rodzaj roślinnych sterydów, które obniżają poziom cholesterolu we krwi, chronią przed chorobami serca i zapobiegają niektórym nowotworom.
  • ekstrakt z karczocha, reguluje poziom cholesterolu i trójglicerydów, których nadmiar także prowadzi do miażdżycy.
  • lucerna, zawiera saponiny, które obniżają poziom LDL i utrudniają odkładanie się w naczyniach tzw. blaszki miażdżycowej zbudowanej z tzw. złego cholesterolu.
  • czerwone wino, zielona herbata, sok z aronii, zawierają flawonoidy mające silne działanie przeciwutleniające.

Polecane artykuły