Elektrolity w diecie dziecka. Dlaczego są takie ważne i jak je uzupełniać?

Spis treści

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było jak najzdrowsze i zawsze otrzymywało wszystko, co pozwoli mu zdrowo i bezpiecznie rosnąć. Zarówno okres wczesnego dzieciństwa, jak i adolescencji to czas, w którym organizm młodej osoby intensywnie się rozwija. Oznacza to, iż zużywa sporo energii, a więc potrzebuje większej ilości składników odżywczych. Dobra dieta to podstawa i o tym większość rodziców pamięta. Niestety nie każdy z nich zdaje sobie sprawę, jak ważne w diecie dziecka są elektrolity. Czym są te substancje, jakie mają znaczenie dla młodego organizmu i w jaki sposób je uzupełniać?

Elektrolity – co to jest?

Elektrolity, czyli jony pierwiastków naturalnie występujących w ludzkim organizmie, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej. Biorą one udział w przewodzeniu impulsów elektrycznych po całym ciele, a ich odpowiedni poziom jest niezwykle ważny dla zachowania dobrego samopoczucia oraz sprawności umysłowej.

Wśród elektrolitów wyróżniamy:

  • kationy: sodu, potasu, magnezu, wapnia;
  • aniony chlorkowe, wodorowęglany, fosforany.

Dobry poziom elektrolitów w organizmie wpływa korzystnie na pracę tkanek i narządów, zapewniając lepsze funkcjonowanie mózgu, serca i mięśni.

Niedobór elektrolitów u dziecka – przyczyny

Organizm dziecka jest szczególnie narażony na nadmierne wydalanie wody, a wraz z nią elektrolitów. Dlaczego? Przyczyn może być kilka i warto wiedzieć, w jakich sytuacjach może dojść do zwiększonej utraty elektrolitów u dzieci.

  • Podczas wypróżniania – utrata wody to naturalny proces następujący w trakcie wypróżniania, które jest regulowane przez potrzebę oczyszczania organizmu. Czasem jednak dochodzi do nadmiernej utraty elektrolitów w przypadku biegunek lub wymiotów. Wtedy trzeba jak najszybciej zacząć je uzupełniać, aby nie doszło do odwodnienia.
  • Wydalanie wraz z potem – w trakcie upałów lub podczas wysiłku fizycznego, gdy dziecko bardzo się poci, również dochodzi do zwiększonej utraty wody i elektrolitów. To właśnie dlatego zaleca się rodzicom, aby zawsze podawali dziecku wodę do szkoły, a także, aby dbali o odpowiednie nawodnienie malucha w każdej sytuacji, w której może dojść do nadmiernego pocenia.
  • W czasie wysiłku intelektualnego – choć pozornie w takim przypadku dziecko się nie męczy, to jednak wysiłek intelektualny również wymaga od niego sporej dawki energii. Podczas godzin spędzanych w szkolnej ławce dziecko rzadko myśli o tym, aby regularnie pić, dlatego należy mu o tym przypominać, zwłaszcza podczas wiosennych i letnich miesięcy, gdy dodatkowo jest narażone na działanie wysokiej temperatury.

Czym objawia się niedobór elektrolitów u dziecka?

Jak rozpoznać, że w organizmie dziecka jest zbyt mało elektrolitów? Niewielki ubytek wody u malucha łatwo jest przeoczyć, ale też nie stanowi on poważnego zagrożenia. Jeżeli niedobory są poważniejsze, uważny rodzic z pewnością dostrzeże objawy, do których zaliczamy między innymi:

  • senność, osłabienie i zmęczenie;
  • rozdrażnienie, nerwowość, pobudzenie;
  • suchość błon śluzowych;
  • rzadsze oddawanie moczu;
  • bóle głowy;
  • biegunki lub zaparcia;
  • drżenie i skurcze mięśni.

Warto wiedzieć, że potrzeba uzupełniania elektrolitów u dziecka pojawia się już, gdy ubytek wody jest na poziomie ok. 2%, choć czasami nie widać jeszcze objawów niedoborów. Rodzice powinni reagować jak najszybciej, gdy tylko zaczną podejrzewać, że dziecko może mieć zbyt mało elektrolitów w organizmie, ponieważ nie każda pociecha wie, jak prawidłowo zakomunikować potrzebę uzupełnienia płynów.

Jak uzupełniać elektrolity u dzieci?

Istnieją sposoby, które pomogą zapobiec niedoborom lub szybko je uzupełnić, gdy tylko zauważymy u dziecka pierwsze objawy, mogące świadczyć o zbyt małej ilości elektrolitów w organizmie.

Regularne picie wody

Odpowiednie nawodnienie to pierwszy krok do uzupełnienia elektrolitów oraz zapobiegania niedoborom. Najlepiej do tego celu nadaje się niegazowana woda mineralna. Dzieci często zapominają o tym, że powinny systematycznie pić, dlatego rodzice powinni jak najszybciej wyuczyć w nich nawyk systematycznego spożywania płynów oraz zadbać o to, aby maluch zawsze miał przy sobie butelkę z wodą.

Napoje elektrolitowe

Dzieciom można podawać także elektrolity do picia, jednak najpierw trzeba się upewnić, czy gotowy produkt bezpieczny jest także do spożywania przez dzieci. W aptece bez recepty otrzymamy Dicoflor Junior – suplement zawierający odpowiednią dawkę elektrolitów dla najmłodszych, pozwalający na szybkie uzupełnienie niedoborów. Można postawić także na napoje izotoniczne, jednak te trudno znaleźć w wersji dla maluchów, zazwyczaj przeznaczone są dla dorosłych, dlatego produkty apteczne są tutaj lepszą opcją.

Dieta na uzupełnienie elektrolitów u dzieci

Warto wspomóc uzupełnianie elektrolitów u dzieci odpowiednią dietą. Można to zrobić, wdrażając do jadłospisu świeże soczyste owoce oraz bogate w potas pomidory czy banany. Warto też przygotować dzieciom ciekawe kompozycje przy pomocy blendera (mleczny shake, koktajl owocowy, smoothie).

redakcja

redakcja