Czy dieta uchroni nas przed nowotworem?

Czy regularne picie zielonej herbaty, stosowanie oliwy z oliwek, zajadanie się rybami, pomidorami, razowym pieczywem, czosnkiem uchroni nas przed zachorowaniem na raka? Prawidłowe nawyki żywieniowe na pewno mają wpływ na nasz wygląd, dobre samopoczucie i kondycję organizmu. Są też elementem profilaktyki wielu chorób. Naukowcy nie są jednak pewni, czy samą dietą możemy uchronić się przed rakiem.

Proces nowotwory jest zjawiskiem niezwykle skomplikowanym, na który wpływ ma bardzo wiele czynników. Ustalenie prostej zależności pomiędzy spożywaniem określonych pokarmów a mniejszym ryzykiem zachorowania na raka nie znajduje potwierdzenia w badaniach naukowych. Jednak…

Wiadomo i to zostało udowodnione ponad wszelką wątpliwość, że dieta, która nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych przyczynia się do spadku odporności. Brak naturalnych mechanizmów ochronnych to z kolei jeden z czynników mających wpływ na powstawanie zmutowanych komórek, które dają początek chorobom nowotworowym.

Udowodniono także, jakie substancje zawarte w pożywieniu szkodzą na tyle poważnie, że ich długotrwałe przyjmowanie może przyczyniać do wzrostu ryzyka zachorowania na raka. Na czarnej dietetycznej liście numerem jeden są pestycydy (dlatego tak ważne jest dokładne mycie warzyw i owoców), wysokoprzetworzona żywność z uwagi na zawarte w niej liczne składniki chemiczne, tłuszcze nasycone, często wypijany w dużych ilościach alkohol (zawarte w nim toksyczne metabolity wpływają negatywnie na cały przewód pokarmowy), sól, czerwone mięso, nadmiar cukru.

Nowotwory dietozależne

Zalicza się do nich te nowotwory, które dotyczą przewodu pokarmowego: jamy ustnej, gardła, przełyku, żołądka, wątroby, jelita grubego, ale też piersi, gruczołu krokowego oraz płuc. Jednak i w tym przypadku łatwiej wykazać związek negatywny niż pozytywny. Wiadomo, że alkohol może przyczyniać się do wzrostu ryzyka zachorowań na raka gardła, przełyku, piersi, z kolei czerwone mięso ma związek z większym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego, żołądka. Spożywanie zaś pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym sprzyja nowotworom piersi, prostaty, jajnika, trzustki. Nie oznacza to jednak, że nie istnieją w przypadku tych nowotworów produkty, które mogą działać prewencyjnie na te typy raka.

Dieta kontra rak

Spośród wielu produktów spożywczych badanych przez różne ośrodki naukowe pod kątem działania antynowotworowego najlepiej wypada błonnik zwarty w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Udowodniono, że zmniejsza on ryzyko zachorowania na raka przewodu pokarmowego, zwłaszcza jelita grubego. Nowotworom górnego odcinka przewodu pokarmowego zapobiega też spożywanie warzyw i owoców za sprawą zawartych w nich antyoksydantów.

Nie udało się natomiast udowodnić wpływu warzyw (groch, fasola, kapusta, pomidory, seler, soja, cebula, czosnek, kiełki) i owoców na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka piersi i prostaty.

Naukowcom udało się potwierdzić jeszcze antynowotworowe działanie ryb, a konkretnie zawartych w nich kwasów omega -3. Regularne spożywanie ryb, minimum 2 razy w tygodniu, przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka jelita grubego, piersi, prostaty, płuc.

Ważne: by dieta stała się dla nas lekarstwem musimy regularnie spożywać wartościowe potrawy. Zjadanie w ciągu dnia pięć porcji warzyw i owoców powinno być codzienną normą, nie wyjątkiem. Do tego należy wyeliminować z pożywienia nadmiar alkoholu. Ważny jest też ruch – regularne ćwiczenia, spacery po 50 minut cztery razy w tygodniu. Warto też pamiętać o wypijaniu dużych ilości wody, która wypłukuje z organizmu toksyny.

Polecane artykuły

Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu - bądź pierwszy!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *