Co to jest indeks glikemiczny i jak go obliczyć?

Spis treści

W ostatnim czasie tendencje zakupowe Polaków uległy znacznej poprawie. Coraz więcej konsumentów ma świadomość konieczności wybierania jakościowych produktów spożywczych. Okazuje się jednak, że wciąż pod uwagę brany jest jedynie skład z uwzględnieniem kaloryczności danego towaru, rzadko patrzy się natomiast na indeks glikemiczny. Nadal producenci żywności nie mają zresztą obowiązku przedstawiania wartości wskaźnika IG na swoich produktach. Czym jest indeks glikemiczny i dlaczego należy go sprawdzać, przeczytasz poniżej.

Czym jest indeks glikemiczny?

Wskaźnik IG mówi o nagłym wzroście poziomu glukozy we krwi, który następuje do 120 minut od spożycia określonego produktu spożywczego. Proces ten ma znaczenie, jeśli pod uwagę weźmiemy szybkie wydzielanie insuliny. Właśnie dlatego indeks glikemiczny jest szczególnie uwzględniany w dietach zalecanych dla osób chorych na cukrzycę.

W indeksie glikemicznym występuje wysoki wskaźnik IG, średni  i ten niski, a wszystkie są istotne w procesie glikemii i w różny sposób oddziałują na funkcjonowanie ludzkiego organizmu.

Od czego zależy wartość indeksu glikemicznego?

Każdy produkt spożywczy charakteryzuje inny wskaźnik IG. Okazuje się, że ten sam gatunek warzyw, owoców czy mięsa może mieć inny indeks glikemiczny, a różnice mogą wynikać, chociażby ze sposobu ich uprawy lub hodowli.

Uznaje się, że produkty poddawane obróbce termicznej (w szczególności smażone i pieczone) oraz te rozdrabniane mają znacznie wyższy wskaźnik IG. Wyższym IG charakteryzują się też mocno dojrzałe owoce.

Co ciekawe, wartość indeksu glikemicznego udaje się z powodzeniem obniżać. W tym celu zaleca się jeść surowe owoce i warzywa oraz produkty schłodzone.

Kiedy i dlaczego należy sprawdzać indeks glikemiczny?

Produkty o innym wskaźniku IG w różny sposób wpływają na nasze funkcjonowanie. Specjaliści do spraw żywienia potwierdzają, że indeks glikemiczny powinna rutynowo sprawdzać każda osoba, która chce stosować zdrową, pełnowartościową dietę. Weryfikacja indeksu glikemicznego jest zaś obowiązkowa dla pacjentów z chorobą cukrzycową.

Warto wiedzieć, jak na ludzki organizm wpływają produkty spożywcze o różnym wskaźniku IG. Te o wysokim wskaźniku IG dają szybko uczucie sytości, ale równie szybko odczuwa się po ich zjedzeniu głód. Właśnie dlatego to te produkty sprzyjają występowaniu nadwagi i otyłości. Produkty o niskim IG działają na organizm zupełnie inaczej. Dostarczają energię na długo, ponieważ poziom cukru spada i rośnie w równym tempie.

Przykłady produktów

Produkty spożywcze dzieli się na te o zerowym, niskim, średnim lub wysokim indeksie glikemicznym. Należy uwzględnić, aby z codziennej diety całkowicie eliminować te o wysokim wskaźniku IG oraz ograniczać produkty o średnim indeksie glikemicznym. W menu powinny przeważać produkty o niskim IG oraz zerowym. Poniżej zostały przedstawione przykłady produktów o różnym wskaźniku indeksu glikemicznego:

  • Produkty o zerowym indeksie glikemicznym: wieprzowina, chudy drób, cielęcina, chudy nabiał, w tym jaja i żółty ser, ryby, na przykład łosoś.
  • Produkty o niskim indeksie glikemicznym: warzywa strączkowe, owoce sezonowe, produkty w pełnego ziarna, orzechy i nasiona, owoce morza, ryby, chude mięso drobiowe, wieprzowina, cielęcina.
  • Produkty o średnim indeksie glikemicznym: cytrusy, warzywa korzenne, produkty zbożowe.
  • Produkty o wysokim indeksie glikemicznym: fast foody, słodycze, napoje gazowane, alkohol, białe pieczywo.

Dieta o niskim IG

Dieta o niskim IG powinna być ułożona i prowadzona przez profesjonalnego dietetyka. Pod uwagę należy wziąć indywidualne potrzeby żywieniowe pacjenta oraz jego ogólny stan zdrowia. Ponieważ nie wszystkie etykiety produktów spożywczych zawierają informacje o indeksie glikemicznym, warto posiłkować się specjalnymi tabelami wartości odżywczych. Bez problemu udaje się je znaleźć w sieci.

redakcja

redakcja