Jak przygotować się do ciąży?

Ciąża nie powinna być dziełem przypadku! I na szczęście myślenie w stylu „będzie co ma być” jest coraz rzadsze, a przyszli rodzice podejmują decyzję o rodzicielstwie świadomie. Odpowiednie przygotowanie do tego najważniejszego momentu w życiu pozwala przejść przez okres ciąży spokojnie, zdrowo i sprawi, że będziesz się cieszyć ze szczęśliwego rozwiązania.

Przygotowania do roli matki powinnaś rozpocząć już kilka miesięcy się przed rozpoczęciem starań o dziecko, a według niektórych lekarzy nawet rok wcześniej.

Wybierz lekarza ginekologa

Wybór ginekologa to jedna z najważniejszych rzeczy, bowiem to on przez kolejne miesiące będzie przygotowywał cię do ciąży, a potem ją poprowadzi. Warto wybrać zaufanego, poleconego specjalistę. Przy czym nie zawsze lekarz, choćby najlepszy, którego zachwala twoja koleżanka musi też odpowiadać tobie. Oprócz lekarskiego doświadczenia ważne jest również podejście do pacjenta i atmosfera podczas badania czy wizyty. Spotkanie z lekarzem nie może być powodem stresów i niepokojów. Musisz wiedzieć, że twój ginekolog będzie miał zawsze dla ciebie wystarczająco dużo czasu, będzie cierpliwie odpowiadał na twoje pytania i wyjaśniał wszelkie wątpliwości zrozumiałym dla ciebie językiem. Najlepiej byłoby też, by mógł odbierać twój poród, więc powinien być związany ze szpitalem, w którym zamierzasz rodzić.

Zrób badania

Podczas pierwszej wizyty lekarz cię zbada, zrobi cytologię i skieruje na badania (morfologia, oznaczenie grupy krwi i czynnika RH, analiza moczu). Warto też wykonać USG narządów rodnych i piersi. Zrób też badanie krwi na obecność przeciwciał przeciw toksoplazmozie, niebezpiecznej chorobie pasożytniczej. Od wyników badań będzie zależało dalsze postępowanie. Stan swojego zdrowia powinien skontrolować także twój partner.

Zaszczep się

Dla kobiet w ciąży, groźna, szczególnie w I trymetrze, jest różyczka. Może spowodować poronienie lub wady rozwojowe u dziecka, dlatego, jeśli w dzieciństwie nie chorowałaś na różyczkę, zaszczep się przeciwko niej. Dotyczy to także odry czy świnki. Na pewno lekarz zleci takie szczepienia, jeśli nie, zapytaj o nie. Niektórzy specjaliści radzą również, by zaszczepić się przeciwko żółtaczce typu B, aby nie zarazić się nią podczas porodu. Szczepienia najlepiej wykonać pół roku przed planowaną ciąża, wtedy nie będą zagrożeniem dla płodu.

Zadbaj o zęby

Zanim zajdziesz w ciążę wylecz zęby. Jeśli problemy pojawią się w ciągu tak ważnych 9 miesięcy nie będziesz mogła zrobić prześwietlenia, a lekarz nie będzie mógł zastosować znieczulenia. Ważniejsze jest jednak to, że próchnica może być groźna dla twojego dziecka.

Zdrowo się odżywiaj

Jeśli nie byłaś do tej pory zwolenniczką zdrowego jedzenia, teraz musisz zadbać o dietę i zmienić nawyki żywieniowe. Jedz dużo świeżych owoców i warzyw, płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, ryby, mleko. Czasami jednak nawet najzdrowsze, zbilansowane menu nie wystarczy i trzeba przyjmować dodatkowo witaminy i mikroelementy, ale o tym zdecyduje twój lekarz.

Pamiętaj o kwasie foliowym

To bardzo ważna witamina z grupy B, która pozwala na prawidłowy rozwój płodu. Jego niedobór może spowodować wady rozwojowe u dziecka (rozszczep kręgosłupa, wady mózgu i rdzenia kręgowego). Kwas foliowy należy przyjmować już na 3 miesiące przed zajściem w ciążę.

Uważaj na leki

Przyjmowanie każdego leku uzgadniaj z lekarzem, bo może ono mieć wpływ na zajście w ciążę. W przypadku chorób przewlekłych specjalista odpowiednio ustawi dawki leku. Konsultuj też zażywanie witamin, ponieważ ich przedawkowanie także może być groźne.

Kontroluj swoje kilogramy

Dla kobiety w ciąży niebezpieczna jest zarówno niedowaga jak i nadwaga. „Zbyt chudym” kobietom może być trudniej zajść w ciążę, a dziecko może się gorzej rozwijać. Z kolei otyłość sprzyja nadciśnieniu, cukrzycy, żylakom. Dodatkowe kilogramy sprawią, że będziesz się czuła ociężała i zmęczona. Nie odchudzaj się jednak „w ostatniej chwili”, w ostatnich miesiacach przed poczęciem powinnaś mieć już ustabilizowaną wagę, więc zbędnych kilogramów pozbądź się dużo wcześniej i trać je powoli.

Odstaw używki

Palenie rzuć już kilka miesięcy przed planowaną ciążą, bowiem nikotyna może być przyczyną poważnych zaburzeń płodności. Zawarte w dymie papierosowym niebezpieczne substancje przenikają także do komórek jajowych. Dzieci palaczek są mniejsze i częściej chorują.

Zrezygnuj też z alkoholu oraz ogranicz picie kawy i herbaty. Kofeina też może zmniejszyć szanse na zajście w ciąże. Zakaz odstawienia używek dotyczy nie tylko przyszłych mam. Alkohol, narkotyki czy papierosy mogą, m.in. zmniejszyć ruchliwość plemników, co ma zły wpłynąć na płodność mężczyzny.

Odstaw pigułki

Na trzy miesiące przed zajściem w ciążę zrezygnuj z antykoncepcji hormonalnej lub wyjmij wkładkę domaciczną, aby organizm mógł wrócić do równowagi.

Zadbaj o formę

Ciąża, a potem opieka nad dzieckiem to duży wysiłek fizyczny, dlatego zadbaj, by twój organizm był do niego przygotowany. Uprawiaj sport, pływaj, spaceruj. Ćwicz nie tylko kondycję, ale przede wszystkim mięśnie przykręgosłupowe, pleców, brzucha i pośladków. Niektóre ćwiczenia powinnaś też wykonywać w czasie ciąży. Może warto skorzystać ze szkoły rodzenia?

Polecane artykuły

Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu - bądź pierwszy!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *