Dieta w ciąży – jak powinna wyglądać?

Spis treści

O tym, że kobieta, spodziewająca się dziecka powinna dobrze się odżywiać, mówi się bardzo dużo. Jednak, czy każda przyszła mama wie, dlaczego zdrowe jedzenie jest tak ważne? Owszem, składniki odżywcze zawarte w pożywieniu są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka, ale mają one znaczenie też dla organizmu samej matki. W okresie ciąży w organizmie kobiety dochodzi do wielu zmian hormonalnych, które mogą narazić ją na różnego rodzaju infekcje. I niby każdy wie, że odpowiednia dieta może zmniejszyć ryzyko przeziębienia, warto jednak zrozumieć, że redukcja niektórych produktów pomoże uniknąć także innych problemów, np. infekcji intymnych, takich jak grzybica pochwy. Zobaczmy, co należy jeść w ciąży.

Jak jeść w ciąży? Zasady

Ciąża to okres, w którym szczególnie trzeba zwrócić uwagę na to, co się je. Zarówno przez pierwsze 9 miesięcy, jak i przez cały okres karmienia, mama dba nie tylko o siebie, ale też o swojego potomka, który czerpie z niej siły witalne dla prawidłowego rozwoju. Warto wiedzieć, jak się odżywiać, aby sprzyjało to zdrowiu matki i dziecka zarazem.

Czy w ciąży powinno się jeść za dwoje?

Wielokrotnie słyszy się, że przyszła mama powinna jeść za dwoje. Tymczasem kobieta, spodziewająca się dziecka musi raczej zadbać o to, aby jeść dla dwojga, nie za dwoje. Owszem, w ciąży zwiększa się nieco zapotrzebowanie na kalorie, jednak nie na tyle, aby trzeba było spożywać podwójne porcje. Ważniejsze od zwiększania ilości pożywienia jest więc, odpowiednie dobieranie proporcji odżywczych, aby zapewnić zarówno matce, jak i dziecku najlepszą możliwą podaż składników, jakich potrzebują.

Jak przygotować menu w ciąży?

W okresie ciąży należy przede wszystkim stawiać na zbilansowanie posiłków. Nie jest to czas na odchudzanie i stosowanie diet niedoborowych. Przyszła matka musi zadbać o to, aby spożywać odpowiednie proporcje białka, tłuszczów i węglowodanów, gdyż są to mikroskładniki niezbędne do rozwoju tkanek i narządów u płodu. Warto odżywiać się zdrowo, gdyż organizm ludzki najlepiej wchłania witaminy i minerały z pożywienia, dlatego dieta będzie zawsze ważniejsza, niż suplementacja. Lepiej nie przesadzać z ilością cukrów prostych, które mogą być pożywką dla drożdżaków, powodujących infekcje intymne. Należy również unikać fast-foodów, które uznawane są jedynie za puste kalorie bez specjalnej wartości odżywczej.

Nie wolno zapominać także o odpowiednim nawadnianiu, ponieważ odpowiednia podaż płynów jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu matki, a co za tym idzie, przyczynia się także do zdrowego rozwoju dziecka. Zaleca się pić ok. 1,5-2 litry niegazowanej wody mineralnej dziennie. Dietę można wzbogacić także o świeże soki warzywne.

A co z zachciankami w ciąży?

Nie od dziś wiadomo, że kobieta w ciąży ma skłonność do zachcianek lub dziwnych mieszanek produktowych. W takich sytuacjach warto słuchać tego, co mówi organizm, gdyż w przypadku pewnych niedoborów, może on powodować chęć na potrawy, zawierające większe ilości potrzebnego składnika, np. żelaza i wapnia. Tym mniej zdrowym zachciankom lepiej nie ulegać zbyt często.

redakcja

redakcja